„După
aceea, Mi-am luat rămas bun de la ei, explicându-le că de atunci înainte nu Mă
mai vor vedea în trup, dar că vor rămâne totuși, clipă de clipă, în legătură cu
Mine în spirit.”Marea Evanghelie a lui Ioan de Jakob Lorber
Paștele este cea mai importantă sărbătoare
anuală creștină. Ea comemorează evenimentul fundamental al creștinismului, Învierea
lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, în a treia zi după răstignirea Sa din
Vinerea Mare. Data de început a Paștelui marchează începutul anului
ecleziastic. Această sărbătoare durează trei zile și începe, conform deciziei
Conciliului de la Niceea din anul 325, în duminica de după prima Lună plină
după echinocțiul de primăvară.Farmecul deosebit al Sărbătorii Paștelui este dat
atât de semnificația spirituală („...învierea Mea va fi totodată o înviere
pentru toți cei care Mă urmează.” – Marea Evanghelie a lui Ioan de Jakob
Lorber) cât și de tradiții (oul pictat, masa cu mâncăruri tradiționale, slujba
de sâmbătă seara cu primirea luminii). Paștele este un moment de pace
sufletească, de interiorizare, de împăcare, de bucurie.
Un miracol care se petrece cu regularitate în
fiecare an, așteptat cu sufletul la gură și uimind totuși de fiecare dată, este
apariția luminii divine la Sfântul Mormânt din Ierusalim în noaptea de Înviere
a Paștelui ortodox. Este darul pe care Iisus ni-l face, amintindu-ne de lumina
strălucitoare care i-a umplut mormântul în momentul Învierii Sale. Este modul
Său de a ne transmite că este mereu alături de noi.Acest foc imaterial de
culoare albăstruie și care poate fi atins fără să ardă este așteptat cu toate
luminile stinse. El apare atunci într-un mod supranatural din Sfântul Mormânt
aprinzând candela așezată special acolo. Apoi Patriarhul ortodox aprinde cele
două mănunchiuri de câte 33 de lumânări pe care le are pregătite și începe să
împartă Lumina Sfântă miilor de pelerini care așteaptă plini de emoție. Focul
cel viu însă acționează și de unul singur, strălucind ca un fulger și aprinzând
din zbor candelele de la intrarea în biserică, precum și lumânările unora
dintre pelerini.Acest eveniment se petrece în fiecare an în fața a mii de
martori vizuali. Nu poate fi negat de nimeni. De aceea efectul său este foarte
puternic, contribuind la întărirea credinței în Dumnezeu.Ultima săptămână a
Postului Paștelui, numită și Săptămâna Mare sau Săptămâna Patimilor, este o
perioadă importantă de interiorizare și comemorare. Acum se rememorează
Patimile lui Iisus, chinurile prin care a trecut, de la trădarea Lui de către
Iuda, până la răstignirea pe cruce pe dealul Golgota, moartea și Învierea Sa.
Săptămâna începe cu Duminica Floriilor, ziua
în care Iisus Hristos a intrat în Ierusalim și se încheie cu Duminica Paștelui,
ziua Învierii Sale. Ziua de miercuri este ziua în care Iuda l-a trădat, iar cea
de vineri ziua în care a fost răstignit. De aceea aceste două zile au devenit
zile de post de-a lungul întregului an. Joia este ziua spălării picioarelor
apostolilor de către Iisus, a Cinei de Taină, a rugăciunii din grădina
Ghetsimani și a arestării lui Iisus de către cei ce voiau să-l ucidă.
„Trufia cea mai mare poate fi nimicită doar
prin umilința cea mai profundă. De aceea, este necesar să Mi se petreacă Mie
aceasta. Dar voi să nu vă înspăimântați atunci, căci nu voi rămâne în mormânt,
nici nu mă voi descompune, ci voi învia în a treia zi și voi veni din nou la
voi, exact la fel ca acum ! Abia aceasta va fi mărturia cea mai mare și mai
adevărată pentru sufletele voastre a misiunii Mele divine și ea vă va întări pe
deplin în credința voastră.” – Marea Evanghelie a lui Ioan de Jakob Lorber.
„Aceasta
va constitui o judecată extrem de supărătoare pentru acești oameni răi și
îndărătnici, iar pentru ai Mei va reprezenta apogeul iubirii Mele, în timp ce
învierea Mea va fi totodată o înviere pentru toți cei care Mă urmează.” – Marea
Evanghelie a lui Ioan de Jakob Lorber.
Sărbătoarea
bucuriei
Învierea
lui Iisus Hristos simbolizează refacerea legăturii dintre ființa umană și
Creatorul său. Celebrarea ei în fiecare an duce la retrezirea aspirației către
îndumnezeire, la transfigurarea vieții pământești într-o viață impregnată de
prezența lui Dumnezeu. De aceea Paștele este o sărbătoare a bucuriei, o bucurie
asemănătoare celei a apostolilor când l-au văzut pe Iisus înviat. Iar salutul
care se obișnuiește cu această ocazie este tot o expresie a acestei bucurii:
„Hristos a înviat ! Adevărat, a înviat !”.
Ca
și alte sărbători creștine, Paștele este însoțit de numeroase obiceiuri
populare care își au originea în tradițiile străvechi (considerate azi de mulți
a fi păgâne) și de credințe și superstiții legate de ciclul anotimpurilor și
treburilor gospodărești.În Vinerea Mare se obișnuiește să fie duse flori la
biserică pentru Iisus. În timpul slujbei se trece pe sub masă de trei ori ca
simbol al poticnirilor lui Iisus atunci când și-a dus crucea. Tot în această
zi, numită și Vinerea Seacă se obișnuiește să se țină post negru. Se mai spune
că dacă va ploua în această zi, anul va fi unul roditor și îmbelșugat, iar dacă
nu va ploua va fi un an secetos. Un alt obicei spune că cel care se va scălda
în apă rece de trei ori în această zi, așa cum Ioan Botezatorul boteza în apele
Iordanului, va fi sănătos pe tot parcursul anului.
În
Sâmbăta Mare se prepară pasca și cozonacul ce vor fi duse la biserică pentru a
fi sfințite în noaptea de Înviere. Seara, toată lumea merge la biserică pentru
a asista la slujba de Învierea Domnului, pentru a lua lumina, pentru a lua
tradiționalele Sfinte Paști precum și flori sfințite, dintre cele care au fost
duse în Vinerea Mare la biserică. În după amiaza zilei de sâmbătă se încheie
postul de 40 de zile și clopotele încep să bată din nou. Cel mai important
moment al zilei este sfințirea apei botezătoare la biserică. Se spune că prima
persoană care urmează să fie botezată cu această apă „nouă” va avea noroc toată
viața.
În
Duminica Învierii este obiceiul să fie purtate haine noi ca semn de înnoire a
trupului și a sufletului. Dimineața se pune într-un ibric apă rece, un ou și un
ban de argint. Cine se spală cu această apă va fi rumen în obraji ca oul, tare
ca banul și va avea o viață îmbelșugată.
În
noaptea de Înviere cei care merg la biserică au câte o lumânare pe care o vor
aprinde din lumina adusă de preot de pe masa Sfântului Altar. Această lumânare
este simbolul Învierii, al victoriei vieții asupra morții, a luminii divine
asupra întunericului ignoranței. Unii obișnuiesc să păstreze restul de lumânare
rămas, pe care îl aprind în cursul anului când au vreo problemă gravă.
O
credință răspândită este aceea că, timp de o săptămână, începând cu noaptea
Învierii, porțile raiului rămân deschise. Astfel încât sufletele celor decedați
în timpul Săptămânii Luminate ajung cu siguranță în rai.
Ouăle
roșii simbolizează mormântul lui Iisus Hristos, care s-a deschis la Învierea
Sa. De aceea atunci când se sparg ouăle prin ciocnire se obișnuiește să se
spună: „Hristos a înviat ! Adevărat, a înviat !” Aceste formule se pot folosi
ca formule de salut timp de patruzeci de zile, până la Înălțarea Domnului.
Există credința că cei care ciocnesc ouă se întâlnesc pe lumea cealaltă.
Culoarea roșie a ouălor simbolizează sângele lui Iisus. În unele zone se
obișnuiește să se picteze ouăle. În funcție de zona în care se fac ele se
numesc ouă încondeiate, închistrate, muncite, picate (cu ceară) etc.
Circulă
și numeroase legende despre ouăle roșii. În unele, Maica Domnului, hăituită,
fie face ouă roșii pe care le aruncă în spate pentru a-i deruta pe urmăritori,
fie transformă pietrele pe care le aruncau aceștia în ouă roșii.
Altă
legendă povestește că, la răstignirea lui Hristos, Sfânta Maria pune un coș cu
ouă sub cruce ca să-i îmbuneze pe soldați, iar acestea sunt înroșite de sângele
Mântuitorului.
Se
mai spune că atunci când Iisus a fost bătut cu pietre, acestea atingându-l s-au
transformat în ouă roșii.
O
altă legendă povestește că vestea Învierii lui Iisus a fost primită cu
neîncredere de unii: o precupeață care vindea ouă în piață a zis că ea va crede
doar atunci când ouăle se vor înroși, iar ouăle s-au înroșit pe loc.Ouăle
simbolizează și reîntinerirea, primăvara. Ouăle împodobite sau colorate erau
dăruite primăvara, ca simbol al renașterii, încă din era pre-creștină. În
Egiptul antic, oul era simbolul legământului vieții și reprezenta totodată
sicriul ori camera mortuară. În tradiția populară românească, ouăle de Paști
sunt purtătoare de puteri miraculoase: vindecă boli, au capacități protectoare.
Pasca
este o prăjitură specifică Paștelui, de formă rotundă, cu o cruce la mijloc și
aluat împletit pe margini, umplută cu brânză de vaci. În momentul în care se
pune în cuptor, femeile de la țară fac semnul crucii cu lopata pe pereții
cuptorului. Despre originea ei există o legendă care spune că, în timp ce
predica împreună cu apostolii, Iisus a fost găzduit la un om foarte generos.
Acesta le-a pus în traistă la plecare, fără știrea lor, pâine pentru drum.
Apostolii l-au întrebat pe Iisus când va fi Paștele, iar el le-a răspuns că
atunci când vor găsi pâine în traistă. Au căutat și au găsit pâinea. De atunci
e obiceiul să se coacă pască de Paști.
Primii
creștini numeau prima săptămâna după Paști, „Săptămâna Albă”, deoarece cei care
se botezau atunci purtau veșminte albe, simbol al reînnoirii.
Austriecii împodobesc ouăle cu frunze sau
flori, apoi le introduc în vopsea legate într-un ciorap, modelul păstrându-se
alb. Românii folosesc și ei frunze de pătrunjel sau leuștean pentru decorarea
ouălor.
În a doua zi de Paști, fetele din Ardeal sunt
stropite cu parfum.
Polonezii încondeiază și ei asemenea românilor
ouăle, obiceiul fiind denumit „pisanski” (de la verbul pisac, a scrie).
Bulgarii ciocnesc, în noaptea de Înviere, un
ou de zidul bisericii.
În Italia preotul binecuvântează toate ouăle
de Paști așezate la loc de cinste în mijlocul mesei de duminică.
Germanii adună toți pomii de Crăciun pe care
îi aprind apoi în „Focul de Paști”, simbol al trecerii iernii și venirii
primăverii.
În Spania, „Semana Santa” (Săptămâna Mare)
este sărbătorita prin procesiuni de care alegorice, care amintesc de
festivalurile de dinainte de creștinism.
A doua zi de Paști galezii urcă pe munte
pentru a întâmpina primele raze ale Soarelui care vestesc Învierea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu