miercuri, 21 martie 2018

CU TRENUL DE LA IASI LA DOROHOI



Pe ruta Iasi-Dorohoi,se calatoreste cu trenul Regiotrans.
Pentru a parcurge cei 160 km.cat are aceast traseu este necesar sa ai rabdare cam 3 ore si 30'.
Nu este aglomeratie mare pe acest traseu,dar e suficient sa suporti zdranganitul de fiare datorita faptului ca aceasta cale ferata nu cred ca a mai fost intretinuta de foarte multi ani,cum de altfel si o serie de gari au aceiasi soarta.Fiind conditii de iarna nu pot spune ca nu a fost caldura in tren, fata de alte dati cand cam tremurai in tren.E bine de stiut ca pe acest traseu exista si un tunel, tunelul de la Movileni.Din curiozitate am cautat pe net si am aflat ca:

La doar cativa kilometri de municipiul Iasi se afla una dintre cele mai teribile constructii! Nimeni nu ar fi crezut ca la acel moment s-ar fi putut ridica vreodata asa ceva . Grupuri de straini si romani au trudit, cativa ani, pentru a duce la bun sfarsit ceva unic .Pentru foarte multi, acest ansamblu grandios a ramas un mister pana in zilele noastre . Este vorba de tunelul de la halta Movileni, construit in urma cu 130 de ani pentru a deservi ruta Dorohoi – Iasi, una din primele linii de cale ferata construite in Romania in secolul XIX. Desi zilnic este traversat de garnituri de calatori sau marfa, acest tunel pastreaza inca secrete teribile si tulburatoare tunelul a fost la vremea respectiva una din cele mai marete realizari ale Iasului. Acum, nu mai reprezinta insa nimic, reabilitarea acestuia fiind abandonata din lipsa de fonduri.
Zidit cu caramida de la fabrica din Ciurea, una din cele mai rezistente din acea vreme, tunelul s-a corodat cu timpul, iar acum faimoasa lucrare sufera enorm. Caramida a ajuns sa fie macinata de o bacterie, iar reabilitarea intarzie sa apara. Chiar daca la inceputul anilor ’90 s-a demarat consolidarea unei portiuni din tunel, lucrarea a fost rapid abandonata din lipsa de fonduri. Din cei 964 de metri s-au refacut doar o suta, restul fiind lasati in voia sortii. Chiar daca in spate are o istorie incredibila, interiorul tunelului este respingator. De-a lungul sinei de cale ferata sunt munti de gunoaie, de la hoituri de animale, la sticle, pet-uri, haine si tot felul de obiecte aduse de oameni. Pana si halta Movileni ridicata in 1989 a ajuns o ruina, fiind parasita si distrusa in timp. Pentru ca cea mai mare parte din tunel nu a mai fost consolidata, in interior s-a impus o restrictie de viteza de 5 kilometri pe ora.

Prima temelie de ciment din tara
 „Motivul pentru care s-a adoptat solutia cu tunelul, care a costat destul de mult, a fost aceea ca la Ciurea se construia de catre francezi o fabrica de caramida.
Constructia tunelului a fost grandioasa la acea vreme. Ridicat la inceputul anilor 1890 si finalizat in 1896, tunelul a adus cu sine lucruri noi, aspecte care la vremea respectiva pareau incredibile. De exemplu, la temelia celor doua cosuri de aerisire ale tunelului, astazi in ruine amandoua, s-a folosit ciment. Daca astazi nu pare nimic spectaculos, la acea vreme totul a fost grandios.
Cele doua cosuri au fost primele constructii din Romania la care s-a folosit ciment adus de la Braila, prima fabrica de acest gen deschisa in Romania. Cimentul a fost adus de la fabrica braileana Portland si a fost una din inovatiile vremii. Cine trece astazi pe langa cele doua cosuri de aerisire ar putea foarte bine sa nu dea doi bani pe ele, darapanate si indesate de balarii, cosurile au cedat in fata timpului. Insa acum o suta si ceva de ani erau, alaturi de tunel, o realizare mareata. Constructorul acestei cai ferate a fost ing. Ioan George Cantacuzino (1847-1911) , descendent al marii familii de boieri. El a construit toate lucrarile de arta: podurile din beton si de metal din valea Jijiei, gara de la Cucuteni (actuala gara Letcani), precum si toate garile pana la Dorohoi. La turnarea fundatiei rasuflatorilor, cei care au facut cofrajele si au turnat «glodul acela aburiu» au fost foarte afectati si mirati in dimineata urmatoare, cand au vazut ca glodul turnat era tare ca piatra Lucrarea a fost facuta de firma Pelirini, cu ingineri italieni si o buna parte din forta de munca locala. Primele prospectiuni in zona tunelului au inceput inca din 1889. Intreaga lucrare pe ruta Dorohoi – Iasi s-a facut pe sase segmente, iar cel de la Letcani a fost realizat la urma pentru ca era si cel mai greu de facut, in zona urmand a se realiza si tunelul. Tunelul are o lungime de 964 metri, iar lucrarile propriu-zise au inceput in luna mai a anului 1892 la ambele capete. Strapungerea a fost realizata la data de 14 mai 1893. Pentru ca deja erau probleme cu infiltratiile de apa, tunelul a avut trei inele de caramida, ceea ce a facut ca peretele sa aiba o grosime de un metru. La data de 1 iunie 1896, tronsonul de 6 kilometri pe ruta Cucuteni (actual Letcani) – Larga Jijia a fost dat in exploatare. Costurile totale au fost de peste 17 milioane de franci, o suma uriasa la acea vreme.Ruine sunt nu numai la tunelul de la Movilenici si in unele gari construite in aceiasi perioada, cum ar fi o serie de 
gari, de exemplu gara CARASA, VORNICENI si altele.
Hal de atitudine al autoritatilor.La cap de line, la Dorohoi lucrurile stau un pic mai bine.

Dorohoiul cap de linie, spre Iasi si Leorda, Veresti de 130 de ani.Toate acestea s-au facut pe timpul regelui Carol l.Pe timpul lui Ceausescu s-au facut destul de multe : Transfagarasanul. Canalul Dunare Marea Neagra,Metroul combinate uzine ,pe care ai nostri dragi alesi au gasit de cuviinta ca e bine sa fie taiate si vadute de tigani la fier vechi. O fi si asta ceva!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...